11 Kasım 2012 Pazar

Gölgesizler - Hasan Ali Toptaş

Yazarı: Hasan Ali Toptaş
Yayınevi: İletişim Yayınları
Sayfası: 232
Türü: Roman

  Dün bitirmiş olduğum "Gölgesizler" 1994 yılı'nda Cumhuriyet Gazetesi'nin düzenlemiş olduğu Yunus Nadi Roman Ödüllüne layık görülmüş.
         Post-modern bir anlatımla kaleme alınmış olan Gölgesizler sinemaya da aktarılmış. Romanda var olanlar  sanki buharlaşıp yok oluyor. Dün yok, bugün var, yarın hiç olmayacakmış gibi. Belirsizleşen, yok olan zaman ve mekanlar sizi düşündürüyor.
         Bir köy ve bir berber dükkanı var. Bu köyde yaşayan ama birden kayıp olanlar var. Bir bakıyorsunuz geri dönüyor. Dönüşte kendisini öldüren Muhtar ne kadar garipti. Kayıp olupta aranan ve kendi kendine geri gelen  Cıngıllı Nuri'ye ne demeli? Sanki hiç gitmemiş gibi olağandı tepkiler. 
         Bu kitabın son sayfalarını kuaförde okudum. Bu kitapta berber dükkanı ve müşterisini sabunlu bırakıp giden çırak ile berber var. Uzun süredir sarı olarak kullanıyor olduğum saçımı kahve kızıl boyatmış, boyanın tutma süresini bekliyorum. Sarı olan saçımı kızıla boyatıyorum... Bunun sonucu nasıl olacak diye düşünmüyorum   "Berber dükkanındaki müşteri gibi ortada kalırsam ne yaparım?" diye düşünüyorum. Ne ilginç değil mi? Saçma gibi gelen olayları ciddi ciddi düşünüp "benim başıma gelir mi?" dediğiniz oluyor. Bence yazarın ustalığı işte tam burada. 
         Eserin kurgusu olağanüstü bir dille kaleme alınmış. Sadece bu dil ve anlatım için dahi kesinlikle okunmaya değer bir başyapıt. Kitap içice geçen olaylar, kişiler ve zamanda geçse de su gibi sayfaları akıtıp sona geliyorsunuz. Okurken sıkılacağınızı hiç sanmıyorum. Şiirimsi, masalımsı diliyle su gibi akan bir kitap.

7 yorum:

  1. Ben de yakın zamanda okudum ve çok beğendim:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cemre, beğenilmeyecek bir kitap değil ki? Anlatımı mükemmel.

      Sil
  2. ama ben merak ettim şimdi , bir de saçlar onları da merak ettim , nasıl oldu:)

    YanıtlaSil
  3. :)))))güzel oldu güzel:) Ben yeni saç rengimi ve modelini beğendim. Görenlerde sarıdan çok bu rengin yakışmış olduğunu söylediler. Tenim beyaz olduğu için koyu renk yakıştı sanıyorum.

    YanıtlaSil
  4. Bir dilin nasıl şahane kullanılabileceğinin kanıtıdır bu kitap. Zaman ve mekan kavramını aşmış bir masal. Filmi de nadir görülecek şekilde tek bir detay dışında aşırı derecede kitaba sadık kalmış. O kadar sadık ki kitabı okumayanların çözmesi biraz zor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili arkadaşım, filmini de izlemem şart o zaman. Sen filmini beğendiysen tamamdır o zaman.

      Sil