14 Ocak 2013 Pazartesi

Anna Karenina - Lev Nikolayeviç Tolstoy


Yazarı: Lev Nikolayeviç Tolstoy
Yayınevi: Türkye İş Bankası
Çevirisi: Ayşe hacıhasanoğlu
Sayfası: 1062
Türü: Dünya Klasiği Edebi Roman
               Oğlumun Rusça kurs öğretmeni olan Rus bayan oğluma "Anna Karenina" yı okuyup okumadığını sormuş. Oğlum okumadığını çünkü böyle aşk kitaplardan hoşlanmadığını söyleyince Rusça öğretmeni "Ama Murat, Anna Karenina'ya sadece aşk romanı olarak bakmak doğru değil. Dönemin Rusya'sını çok başarılı anlatıyor. Ben her yıl tekrar tekrar okurum. En sevdiğim romandır. Muhakkak okumalısın. Sende çok beğeneceksin." demiş. Kadın çok haklıymış. "Anna Karenina" da her ne kadar aşk daha baskın olsa da kitabın bütününe sadece aşk kitabı olarak bakılmamalı. Aynı zamanda o dönemin Rus aristokratının ve Rus köylüsünün yaşayışını, aile yapısını ve dönemin sorunlarını anlatan çok güzel bir eser "Anna Karenina".
               Anna Karenina çok güzel, alımlı ve inanılmaz zarif bir kadındır. Etrafındaki kişileri hemen etkisi altına alabilecek bir sevimliliğe ve de doğallığa sahip olup güzelliği dillerdedir. Güzelliğinin ve zarafetinin kendisi de çok farkında. Kendisinden 20 yaş büyük olan yüksek devlet memuru eşiyle aşk evliliği yapmamıştır. Eşinden bir oğlu olur. Oğluna çok düşkün olan Anna, Vronski adlı yakışıklı bir konta aşık olur. Bu yasak ilişkiden Anna (anne ve babası Ani derler) adını verdiği bir kızı olur. 
              Yasak aşkın kadın için ne kadar büyük bir yıkım olduğunu Anna Karenina'nın ağır psikolojik durumunu ele alarak anlatan yazarımız olayları bizlere anlatırken çok başarılı olmuş. Adeta olayları okuyucuya yaşatıyor. Kitabın sonunda göz yaşlarımı tutamadım ve gece yatağa girdiğim vakit uzun süre Anna ve Vronski'yi aklımdan çıkaramadım. Tabii kızı ve oğlunu da...İntihar edip arkasında suçlu bıraktığı Vronski'nin hali beni çok etkiledi.
              Yasak olan bu aşkta erkeğin saygınlığı korunurken kadına düşmüş gözüyle bakılması ne acı. Bunu Anna yaşadı. Toplumdan dışlanması nedeniyle ruhsal bunalıma girdi, artık çekilmez bir kadın oldu.
               En az Anna'nın öyküsü kadar Levin adlı zengin toprak sahibinin yaşamına da romanda geniş yer verilmiştir.Onun öyküsü eşi Kiti ve oğlu ile birlikte mutlu biter. Burada Levin'in aslında yazarın kendisini anlattığı söylemektedir..

12 yorum:

  1. Kitabı okuduğum dönemlerde anarşizm, doğaya dönüş gibi konular ve en önemlisi "ahlak" nedir sorusu beni çok düşündürüyordu. (Tahmin edeceğiniz gibi üniversite öğrencisiyken okudum) Anna'nın hikayesi kadın olarak beni ne kadar etkiliyorsa, Levin'in görüşleri da bu sorgulayan tarafımı o kadar etkiliyordu. Arkasından Tolstoy'un Levin üzerinden kendisini anlattığını duyunca, hemen makalelerini de okumaya başladım. Savaş karşıtılığı, servetini dağıtması, dindarlığı ama kilise karşıtlığı... Çok ilginç biri kısacası. Anna Karenina'yı sadece aşk romanı olarak görenlere ben de bu nedenle içerliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. levin beni de etkiledi. üstelik sorgulamayı da iyi yapıyor. Sonunu da iyi bağladı.
      Ben okumadan önce öyle sanıyordum ama okuduktan sonra Anna Karenina nın sadece aşk romanı diye bakmanın yanlış olduğunu çok iyi anladım. Dönem Rus aile yapısı ve dönem Rus yönetimi hakkında güzel bir anlatım.

      Sil
  2. Nasıl güzeldir , anlatılmaz, muhakkak okunmalıdır.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap Eylemcisi, roman beni çok etkiledi. Bugün bile aklım hep o trajedideydi.. Keşke okumasa mıydım diye düşündüğüm an bile oldu.

      Sil
  3. İşte Klasikler bu yüzden harika! :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benherneysemo;
      Klasiklerde duygu ve mantık birlikte işleniyor. Bu nedenle hem çok duygusal nitelikte oldukları gibi akla mantığa uygunlukta oluyor. Keşke tüm klasikleri herkes okusa.

      Sil
  4. merhaba aynen benide aglatmıştı adeta yaşıyorsunuz.okumadıysanız kamelyalı kadında harika

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Handan merhaba;
      Kamelyalı Kadın'ı okumadım. Okuma listeme alacağım:) Anna Karenina gerçekten o anı size yaşatıyor ve etkisinden uzun süre çıkartmayacak kadar sizi etkiliyor.
      Sevgilerimle.

      Sil
  5. Anna Karenina kesinlikle sadece bir Aşk romanı değil. Tolstoy öyle bir yazarki, anlattığı her cümleyi gözlerinizle görmüş gibi olursunuz. Hayal etmeye çok müsaittir romanları.
    Sizinde dediğiniz gibi yaşadığı dönemi, soylu ve köylü sınıfını öyle ayrıntılı anlatırki. Okuduğum dönem beni çok etkilemişti Karenina, sonunda çok üzüldüğümü hatırlıyorum. Aslında annelik yönü ağır basan bir kadın değildi.
    Ayrıca oğlunuzun öğretmenini de kutluyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslı, ne kadar güzel özetlemişsin.) Gerçekten okuduğunuz cümleyi yaşıyor gibisiniz. Sanki o an orada gibi kendinizi hissediyorsunuz. İşte budur yazarın gücü.
      Oğlumun öğretmeni öyle dediği vakit ne demek istiyor diye düşünmüştüm. Romanı okuyunca ne demek istediğini çok iyi anladım.

      Sil
  6. Çok güzel anlatmışsınız romanı, Tolstoy bir kadının duygularını, bir kadının o ruhsal gel-gitlerini bu kadar iyi anlatabilmesi beni çok şaşırttı, ve gerçekten roman beni de yer yer çok duygulandırdı:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Erenciğim, Tolstoy kadının duygularını gerçekten çok başarılı anlatmış. Romandan duygulanmamak elde değil.

      Sil