27 Mart 2013 Çarşamba

Rosshalde - Hermann Hesse


Yazarı: Hermann Hesse
Yayınevi: Yapı Kredi Yayınları
Çevirmeni: Kamuran Şipal
Sayfası: 167
Türü: Roman

         Üstesinden gelemediği hiç bir resmin olmadığı ressam Veragut uluslararası bir üne sahiptir. Eşi ve küçük oğlu ile birlikte Rosshalde'de yaşarlar.
             Veragut'un başından beri sorunları olan bir evliliği sürdürmesindeki tek sebebi küçük oğlu Pierre'den ayrı kalmaya dayanamayacak olduğu içindir. Eşi Adele cıvıl cıvıl bir kadın değildir. Her zaman sakin, ağır başlı, ciddi, suskun bir kişiliğe sahiptir. Veragut ise tam aksine duygularını daha kolay yansıtabilen, çocuklar gibi neşelenip, coşan, kimi zaman hırçın, kaprisli ve istekleri olan bir adamdır. Adele, eşinin bu hırçınlığını, kaprislerini ve isteklerini sabırla, sessiz, sedasız karşılamış sürekli. Adele acı çeke çeke kaderine razı olmuştu ama Veragut için bu durum daha çekilmez gelir. Veragut, eşi  Adele'ye yaklaşmaya çalıştıkça eşi daha içine kapanmaya başlar. Veragut bunu kendisi için büyük başarısızlık olarak görmektedir. Ressam Veragut, büyük oğluları Albert'e sahip olmak ister. Onu annesinden kıskanmaya başlar. Ona sahip olmaya çalıştıkça oğlan anneyle daha yakınlaşır ve babadan uzaklaşır. Albert'in anne ile sırdaş olup babasına düşman kesilmesi üzerine Veragut onu yatılı bir okula vererek evden uzaklaştırır. Artık dört elle küçük oğlu Pierre'ye bağlanmıştır. Onu çok sever. Onun için yapamayacağı bir şey söz konusu değildir. Eşi Adele'ye eğer Pierre'yi ona vermeyi kabul edip boşanmaya razı olursa tüm malını mülkünü kendisine bırakacağını söyler. Eşi buna şiddetle karşı çıkar.
          Pierre annesi ve babası arasında sürekli gelip gitmektedir. İkisi de ona çok bağlıdır. Aralarındaki tek iletişim küçük oğlan Pierre olup akşam yemeklerinde bir araya gelmelerine sebeptir. Veragut işinde başarılarla dolu bir yaşamı olmasına rağmen aslında başarısız bir hayat sürmektedir. Yalnızdır. Artık umursamaz bir adam olmuştur. Daha çok işine  zaman ayırır. Rosshalde'ye bir ek bina yapar. Orasını kendisi için atölye olarak ve yatacak yer olarak kullanır. Akşam yemeklerinde malikaneye gider. Pierre ise evle babasının atölyesi arasında gider gelir. Babası onun gelmediği zamanlar kendisini daha da yalnız hisseder. Adele'nin sırdaşı olan ve onu seven büyük oğlu Albert vardır. Veragut'un ise sadece dünyada Pierre'si vardır. 
          Ressamın tek dostu ve sırdaşı Otto'dur. Otto, arkadaşının evliliğinin ve yaşamının taşlaşmasına,  kavrulup solmasına çok üzülür. Hindistan'a uzun bir tatil yapması için birlikte gitmeyi teklif eder. O da gitmeye karar verir. Yaşama daha çok sarılan Veragut oğlu Pierre'nin amansız hastalığı ile daha da yıkılır. Pierre'nin ölümü onları daha da darmadağın edecektir. 


             Kitaptan seçtiklerim:
            "İnsan karşılaştığı olayları çocukluğunda tüm derinliği ve tazeliğiyle yaşar ancak, yani on üç-on dört yaşına kadar, ondan sonra hazırdan yer, çocukluğundaki yaşantılarla beslenir hep."

            "Bana öyle geliyor ki, insan ne kadar öğrense, yine de öğrenmediği çok şey kalıyor."

             "Umudunu yitirmemiş kişi mutludur."

             Alman Edebiyatının önde gelen yazarlarından Hermann Hesse'nin  "Rosshalde" adlı eseri bana çok gerçek, çok hayatın içinden geldi.
              Kitabın arka kapağında bu eser için yazarın kendi yaşamından izlerin taşıyor olduğu belirtilmiş. Psikolojik yönü ağır basan, hazin bir öykü. Elimden neredeyse hiç bırakmadan bir günde okudum. Ben kitabı çok beğendim. Uzun tasvirler ve doğa betimlemelerden benim gibi hoşlanan bir okur iseniz  "Rosshalde"yi daha da çok seveceksiniz.


10 yorum:

  1. Kitabın konusu çok ilginç geldi, psikolojik yönü ağır basan kitapları seviyorum, bu kitabı özellikle o yüzden okumak isterim, kitabın kapağı da çok hoşmuş bu arada:) ne güzel böyle ilginç kitapları bulup çıkarıyorsunuz, okuma çeşitliliğiniz çok güzel:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Erenciğim, kitabı ben çok beğendim. Umarım sizde beğenirsiniz. İnsan analizi çok iyi yapılmış. Yazar,kişinin içinde bulunduğu ruh durumunu, gelgitlerini, korkularını iyi anlatmış. Ressam karısını eleştirken kendisinin de öz eleştirisini yapıyor.
      Ben her türden kitaplar okumayı isterim ve bundan hoşlanırım. Sadece vampir dünyası ilgimi çekmemektedir.
      Az bilinen, henüz keşfedilmemiş kitapları bulup okumayı çok seviyorum. Bu kitap ve yazarı ünlüdür. Bu kitap için konuşmuyorum ama bazı kitapları araştırmalarım sonucu bulup okuyorum. Bu bana büyük mutluluk veriyor.

      Sil
    2. Blogunuzu hayranlıkla izliyorum, paylaşımlarınız sayesinde ben de yeni kitaplar keşfediyorum, sevgiler:)

      Sil
    3. Erenciğim, çok teşekkür ederim. Hayranlıkla izlenecek bloglardan değil blogum. Amatörce bir blog. Yine de böyle düşünmeniz beni çok mutlu etti. Sevgilerimle.

      Sil
  2. Bu tür kitapları severim. Ayrıca konu da beni çok cezbetti, adamın ressam olması da elbet:))
    Çok güzel bir tanıtım olmuş, çok teşekkür ederim:)
    Mutlu okumalar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Baykuş Gözüyle, konu değerlendirmemde yazmış olduğum gibi hayatın içinden. Bunu yazar çok başarılı bir şekilde kaleme almış. Kahramanın ressam olması sizi cezbetti ise muhakkak bu kitabı okumalısınız. Pişman olmayacağınızı düşünüyorum.
      Ben sizlere teşekkür ediyorum.
      Sevgilerimle. Hep birlikte keyifli okumalar.

      Sil
  3. Benide en çok kapağı cezbetti. Son zamanlarda hep daha popüler sayılabilecek eserler okuyorum. Böyle bi eser bana daha iyi gelecek hissediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Enise, kapağı güzel ama için çok daha güzel bir kitap. İçindeki betimlemeler ve tasvirler çok başarılı yazılmış.
      Sevgilerimle. iyi okumalar.

      Sil
  4. h.hesse çok çok severim..narziss and goldmund favorim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buket, Narziss and Goldmund'u aldım. Onu da en kısa zamanda okumayı istiyorum. Hermann Hesse hayran olunacak bir yazar. Umarım önemli eserlerini okuyabilirim.

      Sil