12 Mart 2013 Salı

Satranç - Stefan Zweig

Yazarı: Stefan Zweig
Yayınevi: Can yayınları
 Çevirmeni: Ayca Sabuncuoğllu
Sayfası: 71
Türü: Öykü

              "Satranç", Stefan Zweig'in ölümünden kısa bir süre önce yazmış olduğu bir öyküdür. Yazarın eserlerinde ele almış olduğu karakterlerin psikolojik çözümlemelerindeki üstün başarısı bu kitapta da görülmekte. Satranç oyununu hiç bilmediğim için kitabın ilgimi çekeceği konusunda endişe duyarak okumaya başladım. Bu kitap hayranı olduğum yazar, Stefan Zweig'in olmayıp, hiç bilmediğim bir yazarın olsaydı yanına yaklaşmaya bilirdim. Stefan Zweig ne yazsa okurum diye almış olduğum bir kitaptı. Yazar için düşüncelerimde yanılmadım gördüm. Kitap küçük ama çok derin bir öykü. Anlatım, kurgu mükemmel.
              Doğru dürüst konuşamayan, anlama kabiliyeti zayıf ve hayal gücü olmayan Czentovic bir köyde yaşar. Küçük yaşta ailesini bir kazada kaybetmiştir. Onu bir rahip büyütür. Tesadüfen satranç oyunundaki yeteneği fark ediliyor. Satrançta dünya şampiyonu olacak kadar başarılı oynuyor. Hızlı yükselişi devam ederken bir gemi yolculuğu esnasında Hitlerin işgali sırasında sorgulanmak için aylarca dört duvar otel odasına kapatılan ve sonradan işgalcilerin elinden  kurtulan Dr. B  ile karşı karşıya gelir. Dr. B otel odasından sorguya götürüldüğü sırada bir kitap görür. Bu kitabın ne olduğuna bakmadan onu gizlice cebine koyar. Satranç kitabı olduğunu görünce önce üzülür. Daha sonra o kitaptaki oyunları inceler. Kendi başına satranç tahtası ve taşları olmadan oyun oynamaya başlar. Satrancın tüm inceliklerini öğrenmiş, tam bir usta olmuştur. Satranç oyununa kendisini öyle kaptırmıştır ki, o otel odasında yemek yemek için bile vakit ayırmaz hale gelir. Hiç uyumadan sürekli oyunlar kurar. Artık sinirleri iyicene yıpranmıştır ve krizler geçirmeye başlar. Czentovic ve Dr. B nin karşılaşmasını merak ediyor olmalısınız. O zaman okuyun.:)) 
               Yaklaşık iki saatte bitireceğiniz bu 70 sayfalık kısa öykü bittiğinde yazarın eseri kısa tutmasına üzüleceksiniz. Bir baş yapıt olduğunu düşündüğüm "Satranç"ı kesinlikle öneriyorum. 

2 yorum:

  1. Çok güzel bir kitap.Geçen senelerde bir solukta okumuştum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir solukta okunuyor ve bitince neden bitti ki diye elinizde kitapla kalıyorsunuz.:))

      Sil