8 Nisan 2013 Pazartesi

Diriliş - Lev Tolstoy

Yazarı: Lev Tolstoy
Yayınevi: Can yayınları
 Çevirmeni: Nihal Yalaza Taluy
Sayfası: 521
Türü: Dünya Klasikleri Roman

            Kitabın önsözünde "Diriliş"in konusu verilmiş. Konuyu oradan aktarırsam daha iyi anlaşılacaktır.
        "Prens Nehludov, genç yaşından beri halalarının evine her uğrayışında ilgilenmekten geri kalmadığı Katyuşa adlı güzel, zeki bir evlatlığı, askere gitmeden önceki son ziyareti sırasında baştan çıkarır. Bu ayartma, içini sarsıp sızlatsa da ayrılırken kızın eline bir yüz ruble sıkıştırmakla her şeyin yoluna girdiğine inanır, bir daha da zavallı kızla ilgilenmez. Soylular hayatının zevkleri, istekleri içinde yuvarlanıp gider. Ama beklenmedik bir karşılaşma, içinde çok derin bir sarsıntı uyandırır: Üye seçildiği ağır ceza mahkemesinin daha ilk oturumunda zavallı Katyuşa'yı zehirleme zanlısı olarak karşısında görür. Katyuşa, çocuğunu doğurduktan sonra halalarının evinden kovulmuştur. Ondan sonraki hayatı tam bir düşüşün öyküsüdür. Bu öykü genelev hayatından zindana kadar dayanmıştır, Sibirya'ya kadar uzanacaktır. Nehludov'un içindeki büyük değişiklik, yalnız Katyuşa'yı kurtarma isteğinden gelmez. O, büsbütün bambaşka bir insan olmuştur. Büyük günahını bağışlatmak için hayatını baştan sona değiştirecek, boşluğuna inandığı gündelik şatafatlı yaşayışının bütün zincirlerinden kendisini kurtaracaktır. Onca asıl hayat, dış süslerden, kabuklardan temizlenmiş olan ruhun, kurtuluşu aşk yolunda araması, başkaları için kendisine kıymasıdır."
             Bana göre "Diriliş" Tolstoy'un "Anna Karenina"sı kadar önemli bir eseridir ("Savaş ve Barış"ı henüz okumadığım.). Okumuş olduğum eseri çok beğenmişsem o eser hakkında çevremdekilerle konuşma isteğimi bir türlü bastıramam. "Diriliş"i evdekiler henüz okumadığı için maalesef onlarla konuşamıyorum. Bu nedenle patlayacak haldeyim.=) Umarım kitap hakkındaki tanıtımım çok uzamaz. 

            Nehludov, mahkemede Katyuşa'yı gördüğünde çok şaşırır. O vakit içindeki ses pişmanlık olur ama buna kendisini kaptırmak istemez. Mahkemede yorgun düşen jüri heyetinin, yanlış yazdırmış olduğu bir cümlesi, suçsuz Katyuşa'nın dört yıl kürek cezası almasına sebep olur. Katyuşa'nın kürek cezası alması Nehludov kendisine getirir. O vakit Katyuşa'yı kurtarmayı aklına koyar. Zavallı kızın başına gelenlerin hep kendi suçu olduğunu kabul ettiği için de onunla hemen evlenmek ister. Vicdanı ona büyük baskı yapmaktadır. Ne pahasına olursa olsun Katyuşa'yı karısı yapacak, onun yanından hiç ayrılmayacaktır.

           Nehludov validen almış olduğu özel izin belgesiyle Katyuşa'yı sık sık görüp, onla konuşur. Evlenme teklifinde bulunur ama Katyuşa kabul etmez. Katyuşa çok zeki bir kadındır. Onun kendisiyle sadece vicdanını rahatlatmak için evlenmek istediğini anlamıştır. Nebludov onu sevmiyor ama Katyuşa, Nebludov'un ona yaptıklarına rağmen hala seviyordur. Ama ona yüz ruble verip terk etmesinin üzüntüsü içinde çok büyüktür. Katyuşa'nın koğuşunda birlikte kaldığı kadınlar Nehludov'un kendilerine de yardım etmesi için Katyuşa'dan yardım isterler. Nebludov, Katyuşa'nın mahkumlar için istediklerini yapacağını söyler. Nebludov, mahkumlarla ve onların aileleriyle yakınlaşmaya başladıkça, hayat koşullarının suç sayılan hareketleri yapmaya zorladığı insanlar olduklarını düşünmeye başlamıştır. Mahkemelerin, hüküm verdiği çoğu insanın suçsuz olduğuna inanıyordu artık. Onlara yardım ettikçe daha çok mutlu olur ve içi huzurla dolmaya başlar.

          Nehludov'un çabaları sonuçsuz kalır. Katyuşa kürek cezasını çekmek için Sibirya'ya gönderilir. Nehludov, son bir umutla Çar'a bir mektup yazar ve Katyuşa ile birlikte Sibirya'ya gitmeye karar verir. Böylece onun hep yanında olacak ve ona gerektiğinde yardım edecektir.

     Nehludov, Sibirya'ya gidince üst makamlarla konuşarak onu eğitimli insanlar olan siyasi suçlularla birlikte kalmasını  sağlar. Katyuşa, siyasi suçluların arasında çok daha iyidir. Onlarla birlikte çalışıp, onlarla birlikte yararlı işler yapar. 

        Katyuşa, Nehludov'u çok seviyordu ama bunu onu sevdiğini asla belirtmiyordu. Nehludov'un her dediğini yerini getirmeye çalışıyordu. İçki ve sigarayı bırakmıştı. 

          Simonson adlı kürek mahkumu çok iyi eğitim görmüş siyasi bir suçludur. Simonson, Katyuşa'nın son derece iyi, az bulunur kişiliğe sahip, gururlu, çok çekmiş bir kadın olduğunu farkeder. Ona karşı çok iyi hisler  duymaya başlamıştır. Artık onun rahata ermesini canı gönülden istemektedir. Katyuşa içinse, Simonson gibi bir adamın sevgisini kazanmak onurdu, yüceltilmekti . Simonson, Katyuşa'ya evlenme teklifinde bulunur. Katyuşa, onu olduğu gibi seven ve kabul eden adamın evlenme teklifini kabul eder. Böylesi herkes için, en çok Nehludov için, daha hayırlısı olacaktır. Katyuşanın düşüncesine göre, Simonson'la evlenmesi Nehluvon'un da kurtuluşu olacaktır. Nehludov gibi soylu, asil bir sınıftan gelen mal, mülk sahibi adam için kendisi gibi bir kadınla evlenmesi bir özveridir. Katyuşa o zaman daha çok mutsuz olacağından emindir.

            Bu arada Nehludov, Çar'a ulaşmıştır ve Katyuşa'nın suçsuzluğu belgelenmiştir. Nehludov bu haberi çocuklar gibi sevinerek Katyuşa'ya verir ve hemen evlenmelerini ister. Katyuşa, Nehludov'un, ona, iyi yürekli olduğu için suçunu düzeltmek amacıyla evlenme teklifi etmesini bir kez daha reddeder.. Katyuşa, Simonson'un yanında kalıp onunla evleneceğini söyler. Simonson, onu olduğu haliyle seviyordur. Bunlar Nehludov'u bir yandan çok rahatlatmıştır. Ama bir yandan da içini hüzün kaplar.. Siyasi suçluların yanında Katyuşa, onun olmasını istediği gibi kadın olmuştur. O kadın hayran olunacak, sevilecek üstün niteliklere sahiptir. Katyuşa her ne kadar Nehludov'a onu sevdiğini söylememiş olsa da Nehludov bazen onun kendisini sevdiğini düşünüyordur. Bu ona erkeksi bir gurur verir ve şimdi Katyuşa'nın sevgisini bir başka adama verecek olmasına üzülür.

           "Diriliş", sadece yüksek sınıfın aşağı sınıfı sömürmesini, toplumsal eşitsizliği ve kendini yeniden var etme gayretini konu edinmemiş. Ceza hukukunu da bir güzel eleştirmiştir. Kitabı çok beğendim. Mutlaka okunması gerekli bir klasik olduğunu düşünüyor, şiddetle öneriyorum.

             Kitaptan seçtiklerim:

"İnsanlar seni, istedikleri kadar iyi bilsinler, ama kendi kendini aldatabilir misin?"
"Gözümüzdeki merteği zamanında görebilsek hepimiz ne kadar daha iyi olabilirdik.(Bir başkasının gözündeki çöpü görürken, kendi gözünde bir merteğin bulunduğunu hissetmiyorsun)"


             Çok uzattım yine.(mahcup ikon) Birileriyle "Diriliş"i konuşamayınca yazdım bende.=)


13 yorum:

  1. İyi haftalar Eral. Yoğunluğun olmasına rağmen ne kadar hızlısın kitaplarda ve keyifle okuyorum paylaşımlarını. :)
    Bu kitabı okuyup okumadığımı hatırlamıyorum ama okuyacağım yeniden sanırım. :)
    İyi okumalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar Gülşahcığım. Çok yoğun olmam kitap okumama engel olamıyor. Kitap okumak için zaman yaratıyorum. Bazen gün 24 değil keşke 34 saat olsaydı, o vakit daha çok okurdum derim.
      Gülşahcığım Diriliş bende bir kaç kez okunması gerekli kitaplardan.
      Çok teşekkürler. Sevgilerimle.

      Sil
    2. Keşke zaman o kadar uzun olsa. :) Kitap okumak için ne olursa olsun bende zaman yaratanlardanım o yüzden seni anlarım.
      Ekliyorum listeme tekrar teşekkrüler. :)

      Sil
    3. Ekle canım. Ben teşekkür ederim. Sevgilerimle.

      Sil
  2. Dirilişi 2 kere okudum. İlki çocukluktan gençliğe geçerkendi. Çok etkilenmiştim. Ve devamlı klasik okumaya başlamıştıtım. İkinci okuyuşum son senelerde oldu. Acaba yaştan dolayı mı yoksa senelerce taklitlerini roman ve film olarak izlediğimizden mi bilmiyorum o kadar sevemedim. Ama tabi ki baş yapıt. İyi okumalar diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitap, her insanda farklı etki bıraktığı gibi her okumada da kişiye farklı etkide bırakabilir. Kim bilir belki bende 2. kez okuduğumda daha farklı düşüneceğim.
      Teşekkürler ederim. Size de iyi okumalar diliyorum.
      İyi günler.

      Sil
    2. bu romani bende okudum.Bir yeniyetme gibi cok sey oyrendim bu romandan.Her kese de tafsiye ederim.Sayqilarla azeri okucu

      Sil
  3. merhaba blogumu ziyaret ettiğiniz için teşekkürler takibe aldım blogunuzu keyifli yazılar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size de keyifli okumalar ve de keyifli yazmalar.

      Sil
  4. ÇOKTANDIR KİTAP OKUMUYORDUM SON BİR AY İÇİNDE HEM DİRİLİŞ HEMDE BÜYÜK GÖZALTI' NI (ÇETİN ALTAN) OKUDUM ÇOK UZUN TASVİRLER BİRAZ SIKIYOR (MU) YOKSA BENMİ BİRAZ ......

    YanıtlaSil
  5. özetinizden çok yararlandım teşekkür ederim. kitap okumaya bayılıyorum ve haftada 1 kıtap bitirmeye çalışıyorum. tekrar teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel. Okumak her zaman güzeldir ama:)

      Sil
  6. Edebiyat ogretmenimizin isteği üzerine okuduğum bir kitap ama gerçekten bazı duyguları çok güzel hissettirmis insanların durumlarını çektikleri acıları ustalıkla gözler önüne getirmiş şu an 17 yaşındayım ve dediginiz gibi 2. Okuyusumda eminim daha farklı olacaktır kesinlikle okunması gereken bır klasik :)

    YanıtlaSil