12 Nisan 2013 Cuma

Kızıl Damga - Nathaniel Hawthorne


Yazarı: Nathaniel Hawthorne
Yayınevi: Bilge Kültür Sanat
Sayfası: 264
Çevirmeni: Utku İlban Çoşkunoğlu
Türü: Roman

            Kızıl Damga" kitabının arka kapağında konu şöyle özetlenmiş.
         "Tutkulu bir genç kadın, onun korkak aşığı ve intikam ateşiyle yanıp tutuşan ihtiyar kocası...Bunlar 17. yüzyıl Boston'unun katı, geleneklerle örtülü dünyasında vuku bulan, tutkuyla geleneklerin çatıştığı bir trajedenin başkahramanları. Evli bir kadın olan Hester Prynne işlediği zina suçunun cezası olarak, üzerinde ahlak düşkünlüğünü simgeleyen kızıl bir harf taşımak zorunda bırakılır; bir anlamda içinde yaşadığı toplumun değer yargılarını hiçe saydığı için 'öteki' olarak damgalanır.Yaşadığı bu trajediyle sahip olduğu gücün farkına varan Hester, bu gücü ve duruşu ile doğmakta olan modern Amerika kadın kahramanın müjdecisidir. O günahlarıyla tek başına yüzleşirken adlarını açıklamaya yanaşamadığı korkak ve ikiyüzlü aşığı ile intikam hırsının çılgına çevirdiği kocası suçluluk, pişmanlık, intikam duyguları ile kendilerini bekleyen çarpıcı ve hazin sonu kendi elleriyle hazırlarlar."

            Altı yıl önceydi sanıyorum, "Kızıl Damga" adlı filmi izlemiş çok beğenmiş, çok etkilenmiştim. Dost Kitapevi'nde rafların arasında gezinirken  "Kızıl Damga" adlı bir romanı görünceye kadar çok beğendiğim filmin kitap uyarlaması olduğunu bilmiyordum. Aldım, okudum fakat beni filmi gibi etkilemedi. Bu benim için aslında bir ilk oldu diyebilirim. Çünkü okumuş olduğum kitabın eğer ondan uyarlanmış olan  filmi veya dizisi varsa kitabından daha çok beğenmemişimdir. Acaba diyorum filmini önce izlediğim için olabilir mi? Bir film veya dizi şayet kitaptan uyarlanıyorsa öncelikle o kitabı okur öyle filmini, dizisini izlerim. Bunun etkisinin olabileceğini düşünüyorum.
    "Kızıl Damga"nın başkahramanı Hester gibi başına her ne gelirse gelsin yıkılmadan ayakları üzerinde durabilen, gururlu, asil, dürüst, çalışkan kadınları anlatan kitapların beni çok etkilemesine rağmen bu kitap çok etkileyemedim. Katı din kurallarının cezası olan kızıl "A" damgasını insanların arasına karışıp herkesin bulunduğu yerlerde yürüyüp dolaşırken başını hep dik tutan, asla insanların içinde ezilip, büzülmeden, göğsünün için için ne kadar yandığını hissettirmeden taşıyan Hester'ın hikayesi sizi etkileyebilir. Bence sizin okumanızda fayda vardır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder