19 Kasım 2013 Salı

Büyükelçi / Emir Kıvırcık

            
Yazarı: Emir Kıvırcık
Yayınevi: Goa Yayınları
Türü: Tarih/İnceleme/Araştırma
Sayfası: 224

            Görüş ve düşüncelerine çok değer verdiğim bir arkadaşımdan zaman zaman Behiç Erkin adını duyardım. Ben de merak ettim. Kimdir, nedir, neler yapmıştır dedim ve araştırdım. Meğer onun hakkında çok çeşitli kitaplar varmış. Behiç Erkin'i anlatan kitaplardan birisi olan "Büyükelçi"yi esasında Kış Okuma Şenliği kapsamında, "Bir biyografi veya otobiyografi okuyanlara." kategori kitabı olarak seçmiştim. Başlayınca aslında biyografi olmadığını anladım ve listemden çıkardım. 
          "Büyükelçi", Türkiye Paris Büyükelçiliği yapan Atatürk'ün en yakın arkadaşı ve silah arkadaşı Behiç Erkin'in Hitler'in Nazi Almanya'sına kafa tutan bir kurtuluş Savaşı komutanın 20.000 Türk asıllı Yahudi'nin hayatta kalmasına başrol olmasını anlatmaktadır.
         Memleketin ilk soyadları olarak, 9.'su Behiç Bey'e, Mustafa Kemal, Erkin olarak vermiştir. Mustafa Kemal'in Behiç Bey'e Erkin soyadını vermesinin çok büyük anlamı vardı. çünkü 'erkin'in kelime anlamı; içinde bulunduğu şartlar ne olursa olsun, o şartlardan etkilenmeden doğru düşünebilen, bağımsız kalabilen demektir. Bu kelime Behiç Bey'in kısa ve öz anlatmaktır. Atatürk, Behiç Bey'e bu soyadını verirken açıklamasını bu şekilde yapmıştır.
           Bir büyükelçinin Hitler'in Nazi Almanya'sına kafa tutan istikrarlı, kararlı tutumuna hayran kaldım. Behiç Erkin tüm dünyaya bir insanlık dersi vermiştir. Ben çok etkilendim. Diplomat, siyasetçi ve asker kimliğine hayranlık duyulmaması elde değil. Keşke Behiç Bey'in bu insanlık dersi film olarak çekilse. 

7 yorum:

  1. Merhaba, nasılsınız Eral? En son yazıştığımızda çocuğunuzun sınavı vardı..
    Bende bu kitabı birkaç yıl önce indirimden almıştım ve hem beğenerek hemde bilgilenerek okumuştum. Bence tarihi seven ilgi duyan herkesin okuması gerekir.
    İyi akşamlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gülşahcığım, çocukların sınavları hiç bitmiyor ki =( Şimdi senin en keyifli yılların. Çocuğun doğup, büyüdükçe her yıl geçen yıla oranla onların sorunlarının büyüdüğünü göreceksin.
      Çok haklısın. Her tarih sevenin bu kitabı okuması gerekli. Eminim seveceklerdir.
      İyi akşamlar. Çok öpüyorum.

      Sil
    2. O zaman bol başarılar sınavlarda çocuklarına Eral.
      Bende öpüyorum iyi akşamlar.

      Sil
  2. aldım notumu , tarih sevilmeez miiii?

    YanıtlaSil
  3. Ne güzel bir blog bu takipteyim.,
    Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler. Sevgiler bizden de:)

      Sil