10 Nisan 2014 Perşembe

1. Kategori (10 puan): Tavsiyelerine güvendiği birinin önerdiği bir kitabı okuyanlara

Bir Kadın Düşmanı / Reşat Nuri Güntekin
Yazarı: Reşat Nuri Güntekin
Yayınevi: İnkılap Yayınları
Sayfası: 206
Türü: Roman

              Yaşayacağımız ömür çok kısa. Bu kısa ömrümüze her kitabı sığdıramayız. Bu nedenle kitap seçim meselesi benim için çok önemlidir. Kitabın konusu ve yazarı kitap seçimlerim de en büyük kriterdir. Kitap seçimlerimde önem verdiğim bir diğer kriterim benim kitap seçimlerim hakkında fikri olan birinin bana tavsiyeleridir. Bu konuda beni en iyi tanıyan kişi oğlum Murat'tır. Ben bir kitaba başlamadan önce, genelde "kitabı beğenirsin", "beğenmesin", "sıkılırsın", "çok seversin", "bunu da oku" diye yorum yapar. Reşat Nuri Güntekin'in "Bir Kadın Düşmanı" adlı eserini çok uzun zamandır "Bunu oku, sen seversin" diye tavsiyede bulunmuştu.

             "Bir Kadın Düşmanı" mektuplardan oluşan iki bölümlü bir romandır. Birinci bölümdeki mektuplar yazan Sara her erkeğin kendisine aşık olmasını isteyen çok güzel, alımlı, cazibeli bir kadındır. Eğlenmeyi çok sever. Her mekanda ilgi odağı olmaya alışmıştır ve öyle olmasını ister. Şımarık ve kaprislidir.

               İkinci bölümdeki mektupların yazan ise "Homongolos" lakaplı Ziya çok çirkin, etrafına hep ukalaca, küçümser tavırlar takınan, küstah bir adamdır. Özünde sevgiye aç, çok iyi bir adam olan Ziya sporla ilgileniyor. Bu nedenle çok güçlü beden yapısına sahip. 

               Sara, kadın düşmanı olarak tanınan ve  kadınlara karşı ilgisiz olan  Ziya'yı kendisine aşık etmeyi planlar. Ziya kadınların kendisinden iğreneceğini düşünerek aslında hiçbir kadına karşı ilgi duymamalı yeğler. Hiçbir kadına aşık olmayacağını düşünen Ziya, Sara'ya aşık olmuştur. Ziya'nın ölmüş arkadaşı Necdet'e yazmış olduğu mektuplardan oluşan ikinci bölümü okurken inanılmaz derecede duygulandım. Ziya'nın tüm davranışlarında kendisine göre doğru olan nedenleri var. İnsanlara yaklaşımının sebeplerini okurken göz yaşlarıma engel olmadım.

                  Reşat Nuri Güntekin'in bir solukta okunan "Bir Kadın Düşmanı"nda  psikolojik çözümlemeleri çok iyi yapılmış. İnsanları değerlendirirlerken dış görünüşleri ile değil asıl iç dünyaları ile değerlendirmek gerektiğini bu kitapla çok daha iyi anlıyoruz. Toplumda kabul görmek, sevilmek için de önemli olan insanın dış görünüşü değil iç dünyasıdır. Önyargı kötüdür. İnsanlık dersi veren bu kitapla önyargının feci bir durum olduğunu çok daha iyi anlıyoruz.

                 Bahar Okuma Şenliği kapsamında 1. kategori olan Tavsiyesine güvendiğiniz birisinin önerdiği bir kitap kategorisi için seçtiğim kitabı çok beğendim. Bu kitap okunmalı, okutulmalıdır.

              Edit: Kitapyurdun da "Bir Kadın Düşmanı"nın sayfa sayısı 172 olarak belirtilmiş. Bendeki "Bir Kadın Düşmanı" nın sayfa sayısı 206 dır.

8 yorum:

  1. Reşat Nuri Güntekin edebiyatımızın en önemli yazarlarından birisi olduğu sizin de malumunuz onun Anadolu insanını analttığı akıcı dille yazdığı eserlerin tamamı okunası eserlerdir; laki kendisinin de muaallim olmasından dolayı, bir muaallimenin yaşadıklarının mesleki hayatına etkisinin anlatıldığı "Acımak" ise ilk sıralada yer almalıdır. Onun için zaman bulursanız bu eseri de tavsiye ederim (tabi daha önce okmadığınızı varsayarak) ki bir solukta okuyacağınıza eminim. .. bol okumalı günler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız. Reşat Nuri'nin, Anadolu insanını tüm gerçekliği ile samimi dille kaleme almaktaki ustalığı takdire şayandır. "Acımak" adlı eseri çok yıllar önce okumuştum. Şu an için "Acımak" a dair kafamdaki her şey silinmiş olduğu için o eseri tekrardan okuyacağım.
      Ben teşekkür ederim. Yorumunuzu benimle paylaşmış olmanıza çok sevindim..

      Sizin de kitap yorumlarınızı bekliyorum. Blogunuz şimdi faliyette değil. Olunca haber verirseniz ayrıca memnun olurum.

      Sil
  2. Yaa çok severim bu kitabı, şimdi burada rastlayınca tekrar okumak istedim =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Settie, kitabı çok kısa zaman önce bitirmeme rağmen, blogumda yazıyı yazarken yazma işini bırakıp, elime yeniden kitabı almak istedim=) Çok harika bir eser.

      Sil
  3. Reşat Nuri Hüseyin Rahmi... yeniden okumak istediğim yazarlar aslında, okul zamanlarında yitip gitmişler, orijinal dilleriyle okumak gerek diye düşünürüm...N.Narda

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Narda, keşke onlardan okuyabilsek ama orijinal dillerinde olan eserler çok pahalı. Ankara'da Devri Alem adında bir sahaf var. Çok sık oraya gider, tek tek eserleri incelerim. Çok sayıda orijinal, ilk basım kitapları sahafta bulmak mümkün ama fiyatlar çok yüksek. Ancak koleksiyoncuların alım gücünde. Değerli yorumunuz için çok teşekkür ederim. Sevgilerimle

      Sil
  4. Kitabı listeme ekledim, mutlaka okuyacağım..

    YanıtlaSil