2 Aralık 2014 Salı

İki Şehrin Hikayesi / Charles Dickens


Yazarı: Charles Dickens
Yayınevi: Can Yayınları
Çevirmen: Meram Arvas
Sayfası: 463

"İki Şehrin Hikayesi" Fransız İhtilali öncesi ve sonrası Londra ve Paris'te geçen olayları konu alan bir eserdir.

78 yaşındaki iş adamı Jarvis Lorry'in eski dostu Dr. Manette 18 yıldır zindanda haksız yere yatmaktadır.  Başarılı doktorun kızı Lucie babasının ölü olduğunu sanır. Mr. Lorry, Lucie'yi babası ile kavuşturur ve arkadaşını zindandan kurtarır. Dr. Manette'nin ve Lucie'nin en bağlı oldukları, güvendikleri bu dost Mr. Lorry, hayatı boyunca hep yararlı işler yapan, çalışkan, herkesin güvendiği ve saygı duyduğu bir adamdır.

Aristokrat bir aileden gelen genç Fransız Charles Darnay haksız yere casusluktan ve vatan hainliğinden yargılanır. Charles avukatı Sidney Carton ve tanıkları sayesinde beraat eder. Charles aristokrat bir aileye sahip olmasına rağmen yoksulların hakkını arayan bir adamdır. Charles ile avukatı Sidney'in fiziki benzerlikleri şaşırtıcı düzeydedir. 

Charles ve Lucie ile bir yolculukta tanışırlar, birbirlerine aşık olan gençler evlenirler. Charles ve Lucie çok mutlu bir hayat sürerler. Lucie gibi sarışın, çok güzel bir kızları doğar. 

Bir insanın sevebilme gücünü en iyi gösteren avukat Sidney, Lucie'yi karşılıksız sever. Lucie'den hiçbir beklentisi olmaz. Sidney'i mutlu eden, Lucie'nin yüzünün  mutluluktan hep gülmesidir.

İhtilal sırasında Charles'e bir mektup gelir. Bunun üzerine Paris'e gider. Gider gitmez de Cumhuriyet düşmanı ve aristokrat olduğu söylenerek masum olduğu halde haksız yere tutuklanır. Charles Darnay serbest bırakılır bırakılmasına ama  daha serbest kaldığı gün bitmeden tekrar tutuklanır ve idam cezasına çarptırılır. Bu olaydan sonraki gelişmeler okuyucunun ilgisini daha çok çekecektir.

Romandaki  her karakter benim çok ilgimi çekmiştir ama bir kadın karakter var ki, ona da değinmeden edemeyeceğim. Sürekli örgü ören, acımasız ve çok korkunç Madam Defarge. Güçlü ve korkusuz Madam Defarge insafsız bir kadındır. 

Yazar çok fazla masum insanın katledildiği Fransız İhtilali dönemindeki halkın psikolojik, sosyal ve ekonomik durumunu  iyi yansıtmış. O dönemin yıpratıcı etkisiyle bozulan çok fazla insanın yanı sıra atalarının işlediği günahlardan dolayı ölüme giden insanlar, sefaletin yanı sıra kana susayan adamların varlığı savaşların zulüm olduğunu gösterir. 

Merak uyandıran bu şahane roman mutlaka okunmalıdır.

9 yorum:

  1. Sydney Carton en sevdiğim karakterlerden birisi, İki Şehrin Hikayesi de bütün olarak çok güzel bir kitap gerçekten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mustafa, Sydney Carton hakkında fazla yazmak istemedim. Onun hakkında yazarsam eğer kendimi frenleyemeyebilir ve okumayanlar için kitabın tüm büyüsünü bozabilirdim. Sydney Carton bundan sonra en sevdiğim erkek karakterler arasında ilk sırada yer alacaktır.

      Sil
  2. Aynı kitabın farklı yaşlarda tekrar okunması gerektiğine inandım artk... Bu kitabı ortaokulda okumuştum. Çocuk aklı ve değerlendirmesi ile geriye neredeyse hiç bir şey kalmamış meğer.

    O açıdan özet için kendi adıma teşekkür ederim. Unuttuğum bir kitapmış ve tekrar okumaya da değer....

    Sevgilerimle,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nurdan Hanım, İtalo Calvino "Klasikler, insanların, hiçbir zaman "Okuyorum" demedikleri, genellikle "Yeniden okuyorum" dedikleri kitaplardır." demiş.
      İlber Ortaylı hocamız da bir konuşmasında "ben falan filan klasiği okudum demekle olmaz. Klasikler dönem dönem okunacak eserlerdir" demişti. Ben de çok okuyan bir insan olarak klasiklerin tek bir defa okuyup bırakılacak eserler olmadıklarını söyleyebilirim. Her okuyuşumuzda farklı şeyler öğreniyorum ve farklı farklı yerlerin altını çiziyorum.
      Özetmiş gibi yorum yazmak istemedim aslında, yorum yazmayı beceremiyorum:(( İnşallah yeni okuyacaklar için çok tüyo vermemişimdir:((
      Yorumunuz için çok teşekkür ederim.
      Selam ve sevgilerimle.

      Sil
  3. en sevdiğim klasiklerden.. çok uzun zaman oldu okuyalı.. tekrar okuma lazım en kısa zamanda..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Defalarca okunabilecek güzellikte bir eser değil mi? Yorumunuz için çok teşekkür ederim. Sevgilerimle.

      Sil
  4. Bir türlü fırsatını bulupta okuyamadığım bir kaç kitaptan biridir. Yazınızı okuyunca yine eksikliğini hissettim. Listede başa mı alsam acaba ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Başa alın bence. Siz Bahar Okuma Etkinliğine katılmış mıydınız?

      Sil
    2. Hayır katılmadım. Cevap biraz geç oldu kusura bakmayın.

      Sil